Voordat je een offerte gaat tekenen van een nieuwe web-partij zijn er een aantal opties mogelijk hoe je nieuwe website tot stand kan komen. We gaan er even voor het gemak van uit dat je domeinnaam hetzelfde blijft, maar dat functionaliteiten, ontwerp en content kunnen veranderen. De volgende opties heb je voor handen als je in dat geval een website wilt laten bouwen door een andere partij:
Optie | Functionaliteit | Ontwerp | Content | Kosten | Lees meer |
---|---|---|---|---|---|
Nieuwe website | Nieuw | Nieuw | Nieuw | €€€ | Lees meer |
Migratie (kopie) | Hetzelfde | Hetzelfde | Hetzelfde | € | |
Redesign (nieuw ontwerp) | Hetzelfde | Nieuw | Hetzelfde | €€ | lees meer |
Al eerder schreven we een uitgebreid blog artikel over het laten bouwen van een nieuwe website en hoe dat exact in zijn werk gaat. Nu gaan we het hebben over het migreren van een website.
Migreren van een website wil zeggen dat er een exacte kopie wordt gemaakt van je website en deze op een andere hostingomgeving wordt geplaatst. Alle databases, content, teksten, video’s, linkjes etc. worden allemaal overgezet. Je website blijft qua uiterlijk compleet hetzelfde. Alleen de onderliggende hosting verandert. Vaak is dat qua prijs een voordelige optie als je snel met een webbureau wilt stoppen.
Er is wel vaak een mate van samenwerking nodig tussen je oude webbureau en het nieuwe webbureau voor bijvoorbeeld de toegang tot de hosting, kopie maken van de database of overnemen van video bestanden. Hiervoor zijn meestal de standaard gebruikersrechten die je hebt niet voldoende en dient je oude webbouwer de rechten uit te breiden zodat er een kopie gemaakt kan worden.
bij een migratie is het meestal zo dat het achterliggende CMS systeem ook hetzelfde blijft. De gemaakte database structuren en dergelijke zijn meestal niet toepasbaar op een ander CMS systeem. De meest voorkomende migraties zijn wordpress to wordpress migraties, magento naar magento migraties etc. Allemaal migraties naar hetzelfde backend CMS systeem.
Over het algemeen zijn de werkzaamheden die een webbouwer moet uitvoeren tijdens een migratie als volgt: Let op: Tussen alle webbouwers zijn er nogal wat verschillen. Vooral als er discussiepunten zijn dienen deze goed vooraf aangekaart te worden. Zorg dat je dit mee laat offreren in een website migratie offerte.
Fase | Taken oude webbouwer | Taken nieuwe webbouwer | Discussiepunten | Taken ondernemer |
---|---|---|---|---|
Voorbereidend | Alle rechten geven op oude hosting voor kopie website en media, cms en database | Nieuwe hosting inrichten | Contact met oude webbouwer over meewerken tijdens migratie | Hosting opzeggen bij oude webbouwer. Let op eventuele contractduur hostingcontract. |
Ontwerp | Ontwerpen/Webdesign | Ontwerpen/Webdesign | Bepalen menustructuur/pagina’s | |
Eventueel domeinnaam + email verhuizen naar nieuwe webbouwer | ||||
Ontwikkeling | Oude website kopieren naar nieuwe hostingomgeving en de website/hosting configureren | |||
Afronding | Domeininstellingen updaten | |||
Website testen in verschillende browsers en op diverse apparaten | Contactformulieren testen | |||
Website omzetten van oud naar nieuw |
Het enige dat een oude webbouwer moet doen is welwillendheid tonen voor een nieuwe partij om rechten te geven zodat de nieuwe partij een kopie kan maken van de database, website, media en indien nodig ook CMS. Dit is niet altijd vanzelfsprekend, omdat veel webbouwer liever niet andere webbouwer een kijkje in de keuken gunnen. Voor de oude webbouwer is het ook mogelijk om de juiste kopieën aan te leveren aan de nieuwe webbouwer. Zorg er in ieder geval voor dat je bij een conflict je oude webbouwer te vriend houdt. Na de migratie van je website en het verhuizen van domeinnaam en mail kun je eventuele conflicten uitvechten.
Je nieuwe webbouwer, met wie je een nieuwe samenwerking aangaat kan jou na een getekende website offerte helpen met de migratie. Hij doet hiervoor de volgende werkzaamheden:
Je nieuwe webbouwer zal hosting voor jou inrichten. Hosting voor een website kan op veel manieren met zeer veel verschillende specificaties. We schreven eerder al een uitgebreid blogartikel over technische hosting specificaties. Ga niet zonder meer over naar een goedkopere host, maar vergelijk de hostingspecificaties met elkaar (oud en nieuw) zodat er niet teveel verschil in zit.
Je nieuwe webbouwer moet de aangeleverde kopieën, media, structuur, website, functionaliteiten etc. allemaal overzetten naar de nieuwe website omgeving. Dit stukje ontwikkeling is het meest arbeidsintensieve stuk. De hoeveelheid werk ligt aan het soort migratie. Een WordPress to WordPress migratie kan bijvoorbeeld bij de juiste aangeleverde kopie en stijl binnen een paar uur geregeld zijn.
De nieuwe website dient goed doorgetest te worden op uiterlijk, functionaliteit, lay-out, werking van formulieren etc. op verschillende browsers, apparaten en besturingssysteem.
Voor het omzetten van de oude website naar de nieuwe website moeten de domeininstellingen worden geüpdatet. Hiervoor is dus ook toegang vereist. Een website live zetten doe je door een aanpassing te maken in het A en eventueel AAAA record. Voor het verhuizen en migreren van email zijn aanvullende instellingen en configuraties gewenst.
Als eigenaar van de website is het voor jou ook belangrijk om de volgende zaken goed te regelen. Zo is het belangrijk dat je controleert of je oude hostingomgeving niet voorzien is van een contract dat je dient op te zeggen. Als je gaat aangeven dat je website gemigreerd gaat worden door een andere partij zeg er dan bij dat je je hostingruimte wilt opzeggen.
LET OP: Zeg niet dat je je domeinnamen wilt opzeggen. Deze dienen namelijk verhuisd te worden naar jou als eigenaar of je nieuwe webbouwer door middel van een verhuistoken. Om deze verhuistoken kun je wel vragen.
Er zijn bij een website migratie altijd een aantal kritieke punten die vaak tussen wal en schip vallen van oude en nieuwe webbouwer en jij als ondernemer. Dit zijn:
Bepaal vooraf goed wie er contact gaat hebben met de oude webbouwer. Sommige webbouwers willen de kopie en gegevens door de ondernemer aangeleverd krijgen en nemen zelf geen contact op met een andere webbouwer. Dit terwijl het natuurlijk veel fijner is als de webbouwers onderling afstemmen wat er mogelijk is en dit naderhand communiceren met hun klant.
Het komt nogal eens voor dat je bij je webbouwer ook je email hebt ingericht en je domeinnamen hebt geregistreerd. Bij beëindiging van de samenwerking met je oude webbouwer dien je je domeinnamen en email te verhuizen. Vraag goed na bij je nieuwe webbouwer of mail is inbegrepen in je hosting contract en/of dit meegenomen wordt in je website migratie. Vraag ook na of je oude mail die nog in je inbox staat wordt meegenomen.
Opvallend weinig webbouwer testen websites na migratie op verschillende apparaten en met verschillende browsers. Zorg er als ondernemer in ieder geval voor dat je zeker weet dat je formulieren werken. Test dit dus ook voor jezelf (en uiteraard zal een degelijke webbouwer dit ook doen).
Soms claimt een webbouwer ook eigendomsrechten te hebben over je website, de architectuur en/of de database structuur en geven simpelweg geen kopie van hun website af om hun product en dienstverlening te beschermen. In dit geval ben je vaak als klant duurder uit, omdat je website dan niet gemigreerd kan worden, maar moet nagebouwd. Indien dit het geval is kun je beter een nieuwe website laten maken.
Onder andere om bovenstaande issues te voorkomen hanteert Premium Online een lijst met zekerheden, waarvan 100% eigendom (voor de klant) en 100% overdraagbaarheid er twee van zijn. Benieuwd in andere mogelijkheden van Premium Online? Bekijk dan onze website.
Ga je een migratie van de website uitvoeren in combinatie met een nieuw ontwerp, dan is er sprake van een herontwerp, ook wel re-design genoemd. We hebben ook een artikel over een website naar andere partij met een nieuw ontwerp (redesign).
Ga je niet, of deels migreren? Of gaat je website over naar een ander CMS systeem. Dit valt onder de categorie nieuwe website. We hebben al een uitgebreid artikel over een Nieuwe website onderbrengen bij een nieuwe partij
Je hebt een uitgekiende marketingstrategie nodig om het maximale uit je resultaten te halen. Maar hoe zorg je er nu…
Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je gedetailleerde statistieken van je bezoekers van jouw site te zien…