Hoe weet je, wat je mag investeren voor je website en wat een online bezoeker je maximaal mag kosten? In onderstaand artikel leer je hoe je berekent wat een relevante online bezoeker jouw mag kosten. Je kunt dit gebruiken om de resultaten uit marketingkanalen beter inzichtelijk te krijgen. Dit is voornamelijk handig voor kanalen zoals Google Adwords en Bing waar je per klik (bezoeker) afrekent.
In ons artikel over 10 factoren die je conversie beïnvloeden hadden we al gelezen over Jan met zijn kleine accountantskantoor:
“Jan heeft een klein accountantskantoor vanuit huis met een website en online marketing campagne. Op zijn website kun je een onder andere een offerte aanvragen. De gemiddelde waarde van elke klant die Jan bediend is 5000,-. Dit is gebaseerd op dat een klant 5 jaar lang klant is en 1000,- per jaar producten of diensten afneemt.”
Je gemiddelde waarde van een klant berekenen doe je niet alleen over een eenmalige productverkoop of dienst, maar over de gehele periode dat een klant je klant is. Dit noemen we de ‘customer lifetime value (CLV)’. Deze is vaak vele malen hoger dan de eerste initiële aankoop of opdracht.
Bereken zelf:
Gemiddeld aantal jaren dat een klant ook klant X gemiddelde omzet per klant per jaar
Voor Jan: 5 x 1000,- = 5000,- CLV
Doelstelling:
“De doelstelling van Jan is om 5 betaalde opdrachten van 5 nieuwe klanten per maand te genereren via zijn marketing en website.”
Stel als van elke 200 bezoekers er 1 een offerte aanvraagt (0.5%) en stel dat van elke 3 ingevulde offerteaanvragen (closeratio) er 1 betalende klant wordt genereert met een minimale opbrengst van 1.000.- in het eerste jaar (33%). Jan heeft dan 3000 bezoekers per maand om aan de doelstelling van 5 betaalde opdrachten te voldoen. (hij heeft dus 15 ingevuld offerte nodig)
Bereken zelf:
Stap 1: hoeveel lead heb je nodig
betaalde opdrachten * 100 / closeratio = aantal leads
Stap 2: hoeveel bezoekers heb je nodig
aantal leads / 100 * conversieratio = aantal bezoekers
Voor Jan:
stap 1
5 * 100/33 = 15
stap 2
15 * 100/0,5 = 3030
Als laatste stap bereken je de waarde van je bezoeker.
stap 1: waarde bezoeker
Voor Jan
25000 / 3000 = 8,33
Tip: Een marktgemiddelde van kosten voor marketing is vaak 20%. Dit zou betekenen dat Jan 20% van 8,30 mag besteden aan marketing, dit is 1,66 euro. Reken dit beslist niet 1 op 1 door op de inzet van je marketingkanalen, maar gebruik dit als een soft-KPI om op te sturen. Meer weten? Je weet ons te vinden!
Hoe weet je je mag investeren voor je website en wat een online bezoeker je maximaal mag kosten? In onderstaand artikel leer je hoe je berekent wat een relevante online bezoeker jouw mag kosten.
Je hebt zelf een bestaande website maar het is tijd voor een nieuwe. Je bent niet helemaal tevreden over je…
Bronnen bij Google hebben verklapt dat er binnen enkele maande een aparte ‘mobiele index’ versie komt voor mobiele zoekresultaten.Wat betekent…
Wil jij je online marketing uitbesteden? Heb je er al goed over nagedacht? Marketing uitbesteden kent een aantal voordelen ten…