Marketing uitbesteden?
Denk jij dus na over het uitbesteden van je online marketing of juist marketing specialisten aan te nemen binnen je organisatie? Voor beide strategieën zijn een aantal voordelen te benoemen. afhankelijk van de fase waarin jij je bevindt met je bedrijf en je groeiplannen/doelstellingen kun je een juiste keuze maken.
7 Voordelen van Marketing uitbesteden aan een marketingbureau
- Expertise en ervaring per specialisme
Tenzij je een heel leger van ervaren (senior) specialisten in-house gaat halen kun je niet opboksen tegen alle verschillende disciplines (met kennis en ervaring!) binnen een marketingbureau.
- Delen van high-end marketing tools
Alle marketingbureaus maken gebruik van handige tools. Deze zijn veelal betaald om gebruik te maken van alle fancy functies. Omdat bureaus deze tools vaak verdelen onder meerdere klanten kun je hier tegen een gereduceerd tarief toch gebruik maken van alle functies.
-
Snelheid in lancering
Een
marketingbureau kan zorg dragen voor een concrete vertaling van wensen en eisen naar een snelle lancering. Waar een in-house specialist soms dagen zoet is met een analyse kan een marketingbureau dit door routine veel sneller.
-
Objectieve blik
Een marketingbureau zal altijd een objectievere blik hebben dan marketing specialisten die werken aan klantzijde. Deze worden immers gekleurd door interne invloeden en factoren van het bedrijf waar ze werken.
-
Continuïteit
Een marketingbureau kan er zorg voor dragen dat campagnes en activiteiten continue blijven doorlopen dit in tegenstelling tot wanneer een inhouse specialist vertrekt bij je organisatie.
-
Schaalbaarheid
Makkelijk (tijdelijke) specielisten toevoegen aan je activiteiten? Bijvoorbeeld bij tijdelijke projecten zoals het aanpakken van je website
SEO, seizoensgebonden campagnes kan een marketingbureau veel makkelijker schalen t.o.v. het aannemen van specialisten.
-
Kostenefficiënt in de gehele kosten
Bij een marketingbureau betaal je een vast bedrag (fixed of per uur) en heb je grip op je totale kosten. Dit in tegenstelling tot een medewerker in je organisatie die bijvoorbeeld ook ziek kan worden, vakantie heeft etc.
7 Voordelen marketingspecialisten in huis halen
-
Volledige aandacht
Een marketingbureau heeft meerdere klanten. Daardoor zal jij als bedrijf (wat een marketingbureau ook beweert) nooit of te nimmer de volledige aandacht hebben. Neem je een in-house specialist aan. Gegarandeerd dat hij/zij alleen maar oog heeft voor jouw bedrijf!
-
Focus en diepgang
Wanneer je externe marketing uren afzet tegen de marketinguren die een medewerker verzet weet je natuurlijk meteen dat een in-house medewerker veel meer uren maakt. Dit zorgt voor een bepaalde focus op werkzaamheden en diepgang. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde problemen tot op de bodem uitzoeken of een onderdeel volledige focus geven. Dit is vooral voordelig in een hoog-competitieve markt waarin het kleinste verschil al ervoor kan zorgen of je rendement maakt of niet.
-
Kostenefficiënt in aantal te besteden uren
Het aantal te besteden uren van een marketing medewerker die in-house werkt is in de regel hoger dan bij een marketingbureau. Dit zorgt voor kostenefficiënte in het aantal te besteden uren. Vooral het kunnen uitvoeren van kleine uitvoerende werkzaamheden is voor organisaties vaak reden om 1 of 2 marketingmedewerkers in huis te halen.
-
Snelheid in schakelen
Even snel op het laatste moment een campagne in de lucht? Of reageren met een mooie post om een ontwikkeling, trend of concurrent? Jouw medewerker kan alles opzij zetten en supersnel schakelen. Top om zo even de blits te maken op social media bijvoorbeeld.
-
Beter anticiperen op ontwikkelingen binnen een organisatie
Jouw marketingspecialist weet alles van de ontwikkelingen binnen je organisatie. Hierdoor kan sneller en beter geanticipeerd worden op bepaalde ontwikkelen zodat je daar meer resultaat mee kunt bereiken.
-
Betere controle op werkzaamheden
Als jouw marketingspecialist bij jouw op de werkvloer rondloopt, heb je veel meer controle over zijn of haar werkzaamheden. Niet alleen om te controleren of de juiste werkzaamheden gedaan worden, maar vooral om snel bij te sturen waar nodig.
-
Meer draagvlak met andere afdelingen door samenwerking
wanneer marketingspecialisten binnen een organisatie aanwezig zijn zal je merken dat er meer draagvlak ontstaat tussen andere afdelingen. zo kunnen er verbeteringsslagen worden gemaakt in bijvoorbeeld klantenservice, B2B, Sales, Productie, etc.
In de praktijk
Dus afhankelijk van wat voor jouw bedrijf en doelstellingen meer waarde heeft kun je een keuze gaan samenstellen. De meeste startende bedrijven kiezen ervoor om eerst een marketingbureau in te schakelen. Dit heeft als grootste voordeel het in de hand houden van de kosten en het snel kunnen lanceren van de eerste campagnes. Hierdoor zie je sneller resultaat. Naar mate de samenwerking groter en groter wordt is het kostentechnisch vaak interessant om over te schakelen naar een aantal in-house medewerkers. Dit betekent in de meeste gevallen dat je specialistische online marketing werkzaamheden nog overlaat aan een bureau maar de (basis)uitvoerende zaken vaak zelf gaat vervullen. Wanneer dit model weer goed gaat kun je steeds meer taken overnemen.
In een later stadium wordt een marketingbureau vaak weer betrokken als specialist en sparringspartner. Een extern bureau heeft een objectieve blik en kan meer vertellen over trends en ontwikkelingen in de online marketing wereld. Zo kunnen je medewerkers weer geïnspireerd worden met nieuwe ideeën en extra kennis en kunde.
Sta je op het punt om een verschuiving van bureau naar in-house of andersom te maken? Laat je goed informeren en praat eens met iemand die reeds met het bijltje gehakt heeft om verassingen te voorkomen. Ik drink mijn koffie met wat suiker 🙂
Denk jij dus na over het uitbesteden van je online marketing of juist marketing specialisten aan te nemen binnen je organisatie? Voor beide strategieën zijn een aantal voordelen te benoemen.