Voordat je een offerte gaat tekenen van een nieuwe web-partij zijn er een aantal opties mogelijk hoe je nieuwe website tot stand kan komen. We gaan er even voor het gemak van uit dat je domeinnaam hetzelfde blijft, maar dat functionaliteiten, ontwerp en content kunnen veranderen. De volgende opties heb je voor handen als je in dat geval een website wilt laten bouwen door een andere partij:

 

Optie Functionaliteit Ontwerp Content Kosten Lees meer
Nieuwe website Nieuw Nieuw Nieuw €€€
Migratie (kopie) Hetzelfde Hetzelfde Hetzelfde lees meer
Redesign (nieuw ontwerp) Hetzelfde Nieuw Hetzelfde €€ lees meer

Hosting

Je hosting (waar een website op wordt gehost) of ook wel server genoemd is ook een belangrijk onderdeel van je nieuwe website. We schreven eerder al een blogartikel over de beste hostingspecificaties voor websites.

Nieuwe website met nieuw ontwerp, functies en content

Het meest voorkomende scenario is dat je nieuwe website bouwer voor jou een nieuwe website maakt met een nieuw ontwerp en nieuwe pagina’s. sommige teksten en foto’s neemt hij over van je oude website maar het grotendeel zal opnieuw gemaakt moeten worden. Wat zijn over het algemeen de werkzaamheden die een webbouwer moet uitvoeren en de werkzaamheden die jij als ondernemer moet uitvoeren. Let op: tussen alle webbouwers zijn er nogal wat verschillen. Vooral de ‘discussiepunten’ dienen vooraf aangekaart te worden met je webbouwer. Zorg dat je dit mee laat offreren in je nieuwe website zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan of alles zelf moet doen:

Fase Taken webbouwer Discussiepunten Taken ondernemer
Voorbereidend Hosting inrichten (misschien tijdelijke pagina opzetten) Input leveren t.b.v. stijl, ontwerp en aanleveren huidig materiaal (bv. Logo).
Ontwerp Ontwerpen/Webdesign Bepalen menustructuur/pagina’s
Ontwikkeling Ontwikkeling website Vullen van de pagina’s Bewerken foto’s (juiste formaat, filter etc.) Plaatsen foto’s Schrijven teksten
Stockfoto gebruik (wie gaat de juiste stockfoto zoeken?) Foto’s verzamelen maken/aanleveren
Afronding Domeininstellingen updaten
Website testen in verschillende browsers en op diverse apparaten
Website lanceren
Beheertraining Weten hoe je je website moet aanpassen
Reguliere contactmomenten Op de hoogte blijven van prestatie website in bv. Bezoekers.

Input leveren

in de voorbereidende fase dient een webbouwer materialen te ontvangen waardoor hij of zij kan bepalen hoe het ontwerp er straks uit komt te zien. Bij Premium Online gebruiken wij hier bijvoorbeeld de online intake voor. Een vragenlijst die een ondernemer invult zodat er een zo goed mogelijk beeld ontstaat wat de ondernemer wilt qua stijl, content, functionaliteiten etc. We schreven eerder ook al een artikelen over wat er allemaal bij komt kijken om een website laten maken.

Bepalen menustructuur en pagina’s

Het is beter dat een ondernemer een menustructuur en pagina benamingen bepaald. Jij weet tenslotte het best wat je op je website wilt hebben en waar jouw klanten naar op zoek kunnen zijn. De menustructuur bepaald voor een groot deel wat er allemaal op je website te zien is dus het is belangrijk om hierover in control te zijn. Onthoud dat niet elke pagina per sé in je menu structuur aanwezig hoeft te zijn en dat je een onderscheid kunt maken tussen hoofdmenu items en submenu items.

Schrijven teksten

Nadat je hebt bepaalt wat de menustructuur en pagina’s worden is het tijd om de teksten te schrijven die je op de pagina’s gaat laten zien. Dit is per ontwerp verschillend, dus het is belangrijk om te kijken hoeveel tekst je per pagina aan de hand van het ontwerp kwijt kan. Kun je lang niet al je teksten kwijt in je ontwerp dan dien je een ontwerpaanpassing te maken. Het schrijven van teksten kun je uitbesteden aan je webbouwer of een tekstschrijver zolang je zelf maar de juiste inhoudelijke input per pagina geeft, zodat de boodschap die per pagina komt te staan ook daadwerkelijk hout snijdt.

Foto’s verzamelen, maken en/of aanleveren.

Foto’s kunnen een website maken of kraken en zijn ontzettend belangrijk voor een goede indruk van je producten, diensten én bedrijf als geheel. Op basis van het uiterlijk van je website bepalen mensen voor een groot deel of het bedrijf dat ze zien bij hun passen. Foto’s zijn daarin erg belangrijk. Het verzamelen van goede foto’s kan een lastige klus zijn. Kies je voor stockfoto’s op je website, laat je foto’s maken of ga je bestaande foto’s gebruiken. Ervaring leert dat het beter is te investering in goede website foto’s van jezelf gemaakt door een goede fotograaf. De juiste foto’s kunnen de hele cyclus van een website (3-5 jaar) meegaan.

Weten hoe je je website moet aanpassen

Als je niet alles door je webbouwer wilt laten doen of wilt wachten tot hij/zij tijd heeft om de voor jou geplande werkzaamheden uit te voeren dan is het belangrijk dat je zelf weet hoe je je website moet aanpassen. Je webbouwer verstrekt vaak inloggegevens voor je systeem maar het is ook belangrijk om een uitleg of training te krijgen hoe je specifiek jouw website en functionaliteiten kunt beheren. Zo kun je indien echt nodig zelf aanpassingen in je website maken of een ander uitleggen hoe zij dit kunnen doen voor jou.

Op de hoogte blijven van prestaties van je website

Natuurlijk wil je weten hoe het met je website gaat qua prestaties, bezoekers en misschien wel conversies. Je hoeft niet alles perfect te weten, maar af en toe een rapportage is natuurlijk wel handig. Zorg ervoor dat je regulier rapportages ontvangt. Dit kun je eventueel ook zelf instellen met behulp van Google Analytics.

Veelvoorkomende discussiepunten bij een website laten bouwen

Er zijn drie belangrijke punten die vaak onderschat worden bij het laten maken van een nieuwe website:

  • Het vullen van de pagina’s met tekst, foto’s, knoppen
  • Het bewerken van foto’s (op maat snijden, achtergrond weghalen)
  • Bij stockfoto gebruik; Het zoeken naar de juiste website stockfoto

Vullen pagina’s

Een webbouwer gaat er meestal vanuit dat de website gevuld gaat worden door de klant. Een klant gaat er meestal vanuit dat de webbouwer dit doet. Een duidelijk discussiepunt dus. Maak hier dus vooraf goede afspraken over! Spreek bijvoorbeeld af dat een webbouwer de eerste 10 pagina’s vult en jij de rest. Let er ook op dat je duidelijke (en complete) teksten aanlevert aan de webbouwer om je pagina’s te vullen. Dan gaat dit veel sneller.

Het bewerken van foto’s

Vaak is het nodig om foto’s op maat te snijden, achtergronden weg te fotoshoppen of filters toe te voegen aan foto’s. Spreek met je webbouwer af wie dit gaat doen en voor hoeveel foto’s dit gaat gebeuren.  Foto’s worden vaak op maat gesneden zodat de foto het beste tot zijn recht komt. Als je dit niet doet komen foto’s op kleinere schermen vaak niet mooi uit (afgesneden gezichten, halve mensen etc.)

Stockfotogebruik

Een duidelijk ondergeschoven kindje is het gebruik van stockfoto’s op een website. Vaak wordt er snel afgesproken om dergelijke foto’s te gebruiken. Echter de meeste tijd bij stockfoto’s gaat hem zitten in het zoeken naar de juiste foto’s op de verschillende fotoplatformen. Spreek daarom af wie de foto’s gaat selecteren, aankopen, bewerken én vullen.

Afsluitend

Een nieuwe website laten maken is dus een proces dat verloopt over verschillende fasen. Er worden zowel dingen verwacht van een webbouwer als van een opdrachtgever. Zorg er goed voor dat alle punten met elkaar worden besproken en aangekaart in onderlinge afspraken of in een passende website offerte.

Wil je weten hoe een kopie maken van een website (migratie) verloopt klik hier. Wil je weten hoe een redesign (nieuw ontwerp website) verloopt klik hier.

Gerelateerde artikelen

Misschien vind je deze ook interessant

Instagram op je WordPress website

Instagram op je WordPress website

Ben jij iemand die veel zakelijk instagram gebruikt? En heb jij ook een WordPress website? Koppel dan je Instagram account…

Wat is Google analytics UA?

Wat is Google analytics UA?

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je gedetailleerde statistieken van je bezoekers van jouw site te zien…

Snel jouw producten op andere online verkoopkanalen? Feedmarketing is dé oplossing!

Snel jouw producten op andere online verkoopkanalen? Feedmarketing is dé oplossing!

Als webshop eigenaar ben je (als het goed is) continue bezig met het vergroten van je verkoopkanalen. Door gebruik te…