Eens in de zoveel tijd wil je graag je bestaande website in een nieuw uiterlijk zien. In de webwereld heet dit een website redesign. Een nieuw ontwerp voor je website. Hoe dit precies gaat is afhankelijk van hoe je website is gemaakt en met welk webbureau je zaken doet. Is je website in de structuur zo gemaakt dat het kan werken met diverse thema’s of templates dan is een redesign vrij eenvoudig. Is je website voorzien van een ontwerp op maat (vanaf een leeg canvas voor je ontworpen) dan is het vaak duurder aangezien er dan een nieuw ontwerp op maat gerealiseerd moet worden.
WordPress werkt op basis van op maat gemaakte thema’s én templates die erg makkelijk te vervangen zijn voor een redesign. Zo zijn wij in staat om gehele websites vrij makkelijk in een nieuwe jasje te steken. Als je huidige webbouwer een template op maat voor je heeft gemaakt is het maken van een nieuwe template vaak iets uitgebreider. Een redesign gaat in de praktijk vaak als volgt:
Bij een redesign is de hosting reeds ingericht. Je website draait inmiddels al bij je webbouwer.
Fase | Taken webbouwer | Discussiepunten | Taken ondernemer |
---|---|---|---|
Voorbereidend | Input leveren t.b.v. stijl, ontwerp en aanleveren huidig materiaal (bv. Logo). > online intake | ||
Ontwerp | Ontwerpen nieuwe webdesign | Bepalen menustructuur/pagina’s | |
Ontwikkeling | Webdesign implementeren | Aangepaste formaten foto’s | |
Eventuele nieuwe foto’s | Foto’s verzamelen maken/aanleveren | ||
Eventuele nieuwe teksten | |||
Afronding | Website testen in verschillende browsers en op diverse apparaten | ||
Redirecten indien nodig | |||
Vernieuwd redesign lanceren |
Een webbouwer is verantwoordelijk voor het afstemmen van het nieuwe ontwerp. Dit kan op basis van het aanleveren van input door de ondernemer. Vooraf stem je ook af of het nieuwe ontwerp wordt gemaakt op basis van een bestaand thema of een geheel nieuw ontwerp op maat gaat worden. Premium Online doet dit bijvoorbeeld door middel van een online intake (of persoonlijk gesprek).
Na het ontwerpen is het zaak dat de webbouwer het ontwerp gaat implementeren. Tijdens het implementeren komen de meeste discussiepunten uit de praktijk aan de orde. Kijk hier goed naar als ondernemer en stem dit af met je webbouwer.
In de afronding bij een redesign gaat een degelijke webbouwer het redesign testen in verschillende browsers en op verschillende apparaten. Ook worden er redirects doorgevoerd. Dit zijn verwijzingen van oude pagina’s naar nieuwe pagina’s. Dit is nodig wanneer er een oude pagina wordt verwijdert en er een nieuwe pagina voor in de plaats komt die een andere url heeft. Met redirecten geef je aan Google en je gebruiker aan dat een pagina op een nieuwe plek te vinden is. Doe je dit niet dan verschijnt er een 404 foutpagina. 404 foutpagina’s zijn niet fijn voor je bezoeker en het niet doorverwijzen van oude pagina’s is niet goed voor je Google scores.
Net zoals bij een nieuwe website laten maken levert de ondernemer input voor de stijl, beleving, kleuren en eventueel inspiratie materiaal zoals logo’s, huisstijl, foto’s etc. Daarnaast kan een ondernemer aangeven wat hij/zij wel en niet mooi vind voor het redesign.
Een redesign is eigenlijk dezelfde menustructuur en pagina’s in een nieuw jast. In de praktijk echter zie je vaak dat bij een redesign ook het menu en de indeling hiervan onder handen wordt genomen. Misschien wordt het menu bijvoorbeeld in plaats van horizontaal verticaal of vallen bepaalde hoofdmenuitems onder andere submenu items.
In de praktijk komen een paar punten naar voren bij een redesign waar vaak onduidelijkheid over is of de klant of de webbouwer hiervoor verantwoordelijk is:
Indien er nieuwe foto’s gebruikt worden dienen deze door de ondernemer te worden aangeleverd. De foto’s moeten vaak op een bepaald formaat worden afgesneden. Zorg ervoor dat duidelijk is wie de foto’s precies op formaat gaat snijden of op formaat aanlevert. Vaak is het bewerken van veel foto’s op aparte formaten tijdrovend. Aparte formaten zijn weer nodig omdat het een nieuw ontwerp betreft.
Zoals eerder gezegd betreft een redesign in principe geen nieuwe teksten. Echter leert de praktijk dat wanneer er een nieuw ontwerp wordt gelanceerd er vaak ook teksten veranderen. Regel van tevoren wie de teksten gaat schrijven of aanlevert, zodat een webbouwer over de teksten beschikt of weet dat hij deze zelf moet samenstellen. Let er ook op dat de teksten passen bij de ruimte die er in een ontwerp voor is.
Is het tijd voor jou voor het laten maken van een website en/of een nieuwe website ontwerp of redesign? Informeer eens vrijblijvend met Premium Online of vraag direct een website offerte op.
Je hebt een uitgekiende marketingstrategie nodig om het maximale uit je resultaten te halen. Maar hoe zorg je er nu…
Jaja.. weer zo’n bureau dat predikt voor eigen parochie om marketing uit te besteden? Zeker niet! In mijn jaren ervaring…
Twee belangrijke statistieken die marketeers gebruiken om verwachte opbrengsten uit Google Ads te voorspellen zijn de Cost Per Order (CPO)…