E-mail automation, een marketingterm die je steeds vaker voorbij hoort komen! En terecht. Want het is tegenwoordig verdomd lastig om je klanten blijvend aan je te binden. Met alleen een goede prijs en een gunstige levertijd gaat dit niet meer.
Wij krijgen dagelijks de vraag van klanten hoe nieuwe en bestaande klanten zo goed mogelijk bediend kunnen worden. Gelukkig hebben wij daarvoor een oplossing gevonden: E-mail automation.
Wij hebben 5 voordelen van E-mail automation op een rijtje gezet, zodat jij begrijpt waarom een investering in E-mail automation uiteindelijk extra omzet oplevert. Natuurlijk zijn er veel meer voordelen. Maar laten we beginnen met een paar voordelen, zodat jij begrijpt waarom je vandaag nog moet starten met E-mail automation.
Voor bedrijven die hoog inzetten op klantrelaties, is E-mail ontzettend waardevol. Klanten willen gewaardeerd worden en willen niet alleen gezien worden als potentieel omzetkanaal.
Rome is niet in één dag gebouwd, zo ook niet een hechte klantrelatie. Door je klant waardevolle informatie te sturen bouw je een echte band op. Want jij bent immers niet de enige die profiteert van een goede relatie, zo ook de klant.
Hoe eenvoudig is het? Een welkomstmail, een wekelijkse blog met tips of een mail met de vraag of de aankoop van vorige week naar wens bevalt. Een klantrelatie opbouwen doe je door nét wat anders te zijn dan je concurrenten, het zit ‘m in de kleine dingen. Behandel een klant zoals jij behandeld wil worden.
Gebruikt jouw bedrijf E-mailmarketing om aanbiedingen onder de aandacht te brengen? Heb je dan weleens gedacht dat dit in plaats van tevreden (potentiele) klanten ook kan resulteren in ontevreden of geïrriteerde klanten?
Want waarom zou je dezelfde aanbiedingsmail naar zowel Jan als naar Maria sturen? Waarom zou Jan geïnteresseerd zijn in dat ene zomerjurkje dat nu met 30% korting in de winkel ligt, wat Maria zo leuk staat?
Door op basis van bepaalde segmenten, zoals geslacht, aankoopgeschiedenis en leeftijd verschillende E-mails te sturen naar je klanten, vergroot je de kans dat je naast de tevredenheid ook nog eens je conversie verhoogd.
Heb jij wel eens in Google Analytics gekeken hoeveel klanten het winkelwagentje verlaten met daarin toegevoegde producten? Nee? Moet je eens doen.
Er zijn diverse redenen dat jouw potentiele klant het winkelmandje verlaat, zonder de bestelling af te ronden. De klant schrikt bijvoorbeeld van de verzendkosten, kan op dat moment niet elektronisch betalen of heeft er op dat moment gewoon even geen zin meer in.
Door de klant op een later moment te attenderen op het nog volle winkelwagentje, vergroot je de kans dat hij/zij alsnog het bestelproces voltooid. Een herinnering sturen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld een uur na het verlaten van het winkelwagentje of bijvoorbeeld een paar dagen later (incl. korting). Dit kun je trouwens ook toepassen wanneer het E-mailadres van de gebruiker nog niet in jouw database opgeslagen is.
Door E-mail automation toe te passen op verlaten winkelwagentjes, verhoog jij jouw omzet zonder hiervoor nieuwe gebruikers te hoeven genereren. Je gemiddelde omzet per gebruiker stijgt dus!
Massa is kassa? Vaak wel, maar dat geldt niet altijd. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit en genereer belangrijke informatie van je klant. Bedrijven bezitten vaak duizenden E-mailadressen van klanten. Helaas beschikken ze vaak alleen maar over het E-mailadres en niet over bepaalde gegevens zoals geslacht, woonplaats, interesses, koopgeschiedenis en nog veel meer.
Met behulp van E-mail automation kun je eenvoudig (en zonder hier nog naar om te hoeven kijken) de gegevens van je klant up-to-date houden. Door bijvoorbeeld heel eenvoudig een paar keer in het jaar geautomatiseerd een mail te sturen met de vraag of de gegevens nog juist zijn, houd jij de gegevens van je klant up-to-date.
Moeite met het genereren van aanvullende gegevens? Beloon de klant met korting, wanneer hij/zij gegevens achterlaat. Laat je klant ook weten dat ze met het achterlaten van hun gegevens meer gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangt en hier maximaal van profiteert.
Tegenwoordig kunnen we alles analyseren. Of én hoe vaak iemand een E-mail heeft geopend, hoe lang iemand op een website verblijft, welke pagina’s iemand bezoekt en hoe lang precies. Wanneer je deze informatie koppelt aan je E-mail tool, zoals Mailchimp, heb je goud in handen.
Je kunt bijvoorbeeld iemand die al meerdere malen naar hetzelfde jurkje zit te kijken op de website, een dag later een mail sturen, met exact dát jurkje. Uiteraard nu alleen vandaag aan te schaffen met 10% korting. De klant heeft goedkoop dat ene jurkje gekocht en jouw online conversiemodel heeft gewerkt.
Het inzetten van E-mailmarketing kent ontzettend veel voordelen. Gebruik het om de klantrelatie te verbeteren, dan verhoog je vanzelf de omzet!
Bronnen bij Google hebben verklapt dat er binnen enkele maande een aparte ‘mobiele index’ versie komt voor mobiele zoekresultaten.Wat betekent…
Soms struin je het hele internet af op zoek naar dat stukje code dat je kunt gebruiken, of kunt aanpassen…
Na een aantal maanden van testen en steeds meer gebruikers van Google toegang te geven tot het nieuwe zoekmenu, lijkt…