Eerder dit jaar kreeg menig marketeer de schrik van zijn/haar leven, Google kondigde namelijk officieel aan dat vanaf 29 september 2019 de gemiddelde positie van advertenties in Google Ads niet meer vertoond wordt. Uiteraard heeft Google hier haar redenen voor en komt de zoekmachinegigant met belangrijke nieuwe positiestatistieken.
De gemiddelde positie is verleden tijd, deal with it! Tijd om ons te richten op nieuwe alternatieven die de (gemiddelde) positie van zoekwoorden binnen Google Ads weergeven of de potentie van het zoekwoord. Met behulp van de nieuwe positiestatistieken kunnen betere analyses gemaakt worden en geeft het meer inzicht in jouw positie ten opzichte van je concurrenten.
De vertoningspercentage (toppositie) geeft het percentage van het totaal aantal vertoningen aan van je advertentie boven de organische zoekresultaten (top). Of de advertentie hierbij op positie 1, 2, 3 of 4 staat, laat deze statistiek niet zien. Het gaat dus om een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten.
Het percentage van de advertentievertoningen dat als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven, dit zijn dus je advertenties die op nummer 1 binnen Google staan.
Met behulp van deze statistiek krijg je inzicht in hoe vaak een zoekadvertentie een toppositie op de pagina met zoekresultaten heeft ontvangen ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen in de toppositie waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. De statistiek wordt weergegeven als ‘VP voor toppositie in zoeknetwerk’. In Google Ads zie je in procenten wat de advertentie heeft bereikt in verhouding met wat de advertentie had kunnen bereiken.
Deze statistiek geeft aan (procentueel) hoe vaak een zoekadvertentie op de meest prominente positie in Google Zoeken is getoond, gedeeld door het aantal vertoningen op de absolute toppositie waar de adverteerder voor in aanmerking kwam.
Missen we de gemiddelde positie binnen Google Ads al? Wat ons betreft niet, Google heeft met nieuwe inzichten de metric gemiddelde positie goed vervangen en geeft de gebruiker nu meer inzichten in de statistieken en eventuele mogelijkheden. Geen reden voor paniek dus!
Premium Online is een erkend Google Partner. Dit betekent dat wij gecertificeerde specialisten in huis hebben voor het inzetten van kwalitatieve Google Ads campagnes! Meer informatie over de mogelijkheden voor jouw bedrijf binnen Google Ads? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel naar 024 202 22 66.
Lazy loading zorgt ervoor dat een website of webshop niet in één keer volledig wordt geladen, dit zorgt ervoor dat…
Onlangs kregen we de vraag hoe een kennismakingsgesprek bij Premium Online nu eigenlijk gaat en wat ondernemers daar aan hebben…